Door een roze bril kijken we achterom

“Ik ga niet in een homo-huis wonen” of “jullie homo’s krijgen teveel ruimte bij Stichting Humanitas“. Zomaar twee quotes van mensen die geconfronteerd werden met de campagne ‘Oud Roze. Gewoon liefde voor iedereen’. Met het vernielen van roze deuren en foto-expositie als verdrietig gevolg. Als er verharding in de maatschappij is, dan is het er zeker (nog) op dit vlak. Uitsluiting, onverdraagzaamheid en niet kunnen zijn wie je bent bestaat nog steeds, helaas een ingecalculeerde conclusie. Iedereen is toch voor inclusie en verdraagzaamheid, naast dat je kunt zijn wie je bent? Misschien een beetje naïef gedacht. Anders was deze campagne natuurlijk geheel overbodig geweest. De campagne ‘Oud Roze. Gewoon liefde voor iedereen’ houdt de discussie in alle felheid staande. Zelfs tijdens de campagne werd soms duidelijk dat ouderen onderling zich zeer onverdraagzaam kunnen opstellen over de geaardheid van hun medebewoners. Dat is precies waarvoor Handen van Humanitas awareness wilde creëren.

Aandacht

Half oktober startte Handen van Humanitas de campagne, die doorliep tot eind december. We kunnen terugkijken op een fantastische campagne, waarin niemand ontkwam aan de roze huisstijl. Roze liften, roze koeken, roze kalenders en roze social media. Aandacht was er! Niet de minst geringste media haakte in op onze roze boodschap. Landelijk televisie en radio, maar ook schrijvende pers gaven gezicht aan roze ouderen in verpleeghuizen die blootstaan aan discriminatie door pesterijen. Maar de kers op de taart was wel Richard Groenendijk, die zijn opnieuw gearrangeerde nummer ‘Ik hoop het wel’, met De Roze Lijsterbessen als achtergrondkoor doneerde. De roze vinyl single was geboren! Intrinsiek gemotiveerd omarmde Richard de campagne, maar deed dit met zichtbaar verdriet. “Het zou niet nodig hoeven zijn. Van wie jij houdt is mijn zaak niet. Van wie ik hou is jouw zaak niet.”

Dankbaarheid

De campagne werd vooral gedomineerd door veel dankbaarheid van roze ouderen en anderen in de lhbtiqa+ community. Deze was was zo warm en zo groot, dat was echt onvoorstelbaar. Mensen voelden zich gehoord, voelden zich sterk. Borsten gingen vooruit en kinnen omhoog. Maar ook dankbaarheid van bedrijven die door de campagne op relatief eenvoudige wijze hun medewerkers mee namen in de roze beweging. Maatschappelijk ondernemen pur sang. Ook dankbaarheid naar Stichting Humanitas, die door de campagne de strijd met ongelijkheid blijft aangaan.

Weerstand

Waar discussie is, ontstaat weerstand. En die kwam van verschillende kanten. Vaak uit verwachte hoek, zoals bij mensen die ongevraagd geconfronteerd werden met een roze lift, waar ze figuurlijk de kast in gingen, om vervolgens op een andere verdieping ‘de kast uit te komen’. Maar ook vragen en klachten bij woningbouwverenigingen. Weerstand was er soms ook op subtiele wijze dichterbij dan we dachten. Het blijkt altijd een gevoelig onderwerp. Weerstand was voor Handen van Humanitas en Stichting Humanitas dan ook een mooi aanleiding om het gesprek te blijven voeren met elkaar. Die werd ook gevoerd. Misschien met een roze lift of poster als aanleiding, maar gelukkig ging dat snel naar het niveau met termen als inclusie en verdraagzaamheid, elkaar accepteren en respecteren. Het gesprek uit de weg gaan mag natuurlijk geen escape zijn. 

“Nooit eigenlijk last van gehad”

Zo’n gesprek is niet altijd makkelijk. Het is altijd zoeken naar de juiste toon, omstandigheid en omgeving. In onze campagne spraken we veel mensen, die wel degelijk een schrijnend verhaal hebben. Ze vertelden over de weg naar die bevochten vrijheid en welke hindernissen ze zoal op dat pad tegenkwamen. Dat gaat soms je voorstellingsvermogen te boven. Dit zijn verhalen die gehoord moeten worden, maar op het moment dat er een platform of medium naar vraagt, zien we de mensen uit de doelgroep zelf de verhalen bagatelliseren. Daar komt schaamte en soms onverwerkte pijn ineens om de hoek kijken. Het verhaal krijgt dan een nuance waardoor het z’n kracht lijkt te verliezen. Een conclusie die we hieruit trokken was wel het feit dat daarom een groot deel van roze ouderen onvindbaar is. Niet voor niets de onzichtbare groep genoemd. 

Hoe nu verder?

Verhalen hoeven niet altijd aan een grote menigte verteld te worden. Dat mag ook heel klein, bijvoorbeeld als je naast iemand in een auto zit. Luisteren zonder te oordelen, luisteren zonder het voor een ander in te vullen zijn competenties om het juiste verhaal te horen. Handen van Humanitas gaat met de donaties, die zijn opgehaald door de donatie van regenboogrozen, het kopen van de roze vinyl single, de roze koeken en de roze kalender, samen met Stichting Humanitas een workshop voor haar werknemers en vrijwilligers ontwikkelen waarin de dialoog zonder vooroordeel centraal zal staan. Dit zal zeker een bijdrage gaan leveren aan een veilige woon- en leefomgeving voor iedereen die onverhoopt wordt opgenomen in een verpleeghuis.  

Tot slot

Natuurlijk willen we iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan deze campagne. Iedereen die belangeloos heeft meegeholpen aan de totstandkoming en uitvoering van de campagne. Alleen hadden we dat zeker niet gekund. We bedanken Carnero concept & creatie, Rauwcc, Vendeloo Lichtreclame,  IDTV+, Het Rotterdams Warenhuis, Bakker Klootwijk, De Bibliotheek Rotterdam, Grafisch Lyceum Rotterdam, Veenman+, De Bijenkorf, Dragshow Rotterdam, Schouten Zekerheid, Hello Print en natuurlijk Stichting Humanitas voor het mede mogelijk maken van dit succes. 

En niet te vergeten alle landelijke en lokale media, zoals Rijnmond, RUR, Schouten met Stouten, Algemeen Dagblad, RTL Boulevard, NPO Radio 1, Koffietijd, Gaykrant en Skipr die onze boodschap aan een groter bereik presenteerde.

Enorme dank gaat natuurlijk uit naar hen om wie het gaat. De roze (regenboog) ouderen. Zij hebben een belangrijk aandeel in deze campagne gehad. Naast hen noemen we ook De Roze Salon, Het Roze Café en natuurlijk De Roze Lijsterbessen, die de campagne letterlijk een gezicht hebben gegeven. 

En zeker niet in de laatste plaats bedanken we jou. In ieder geval voor het lezen van deze terugblik, maar vooral voor de moeite die je nam een donatie te doen of een roze item te kopen t.b.v. onze boodschap. Er is ontzettend veel gedoneerd en gekocht! Daar zijn we enorm trots op! Door jouw bijdrage komen we steeds dichter bij een betere wereld, waarin je kunt zijn wie je bent. #gewoonliefdevooriedereen

 


X